Crucişătorul Potiomkin (Eisenstein, 1925) & Russkaja @ TIFF 2014

De . Categorii: Cronici, Doar online, Film

Etichete: ,

Publicat în June 11, 2014 , o comentarii

Still-from-Battleship-PotVăzusem Potiomkin acum câţiva ani, când am luat la rând filmele lui Eisenstein la recomandarea unui profesor, dar şi dintr-o veche obsesie pentru ce au dat ruşii mai bun. Nu credeam că proiecţia de la Casa de Cultură a Studenţilor îmi mai poate spune ceva şi nici nu aveam prea mari aşteptări de la trupa austriacă, dar cu rădăcini ruseşti, Russkaja. Mai mult, concertul cinematografic a fost prezentat de o persoană care părea să fi citit pe fugă pagina de Wikipedia a lui Serghei Eisenstein.

Surpriza a venit din primele minute, de la primele acorduri. În primul rând, membrii trupei Russkaja aveau standuri cu partituri în faţă şi, deşi erau îmbrăcaţi în costume de marinar, s-au dovedit a fi unii dintre cei mai buni muzicieni pe care i-am văzut vreodată. Ce trebuie ştiut despre această formaţie minunată este că au un stil cel puţin deosebit, combină mai multe genuri muzicale, cum ar fi folk rusesc, trash metal, world jazz ş.a., stil pe care ei îl numesc turbo-polka-ska. Aveau toate şansele să fie un eşec, să lase doar zgomot în urma lor. Am văzut recent o trupă experimentală care cânta la tigăi şi tastaturi, dar care avea un fundament conceptual superficial şi naiv şi, chiar dacă era acceptabilă, pe alocuri, scârţâielile lor n-au putut fi trecute cu vederea. Russkaja, acest mix ruso-austriac este, dimpotrivă, extrem de inteligent şi sună foarte bine; din punctul meu de vedere, de-a dreptul impecabil. Imaginaţi-vă un fel de combinaţie între The Tiger Lillies şi Goran Bregovic. Acum, imaginaţi-vă filmul lui Eisenstein pe fundal. Voi încerca să descriu cât pot de bine această experienţă, cu toate că mi se pare mult mai uşor să scrii despre ceva care nu ţi-a plăcut, decât să exprimi în cuvinte un entuziasm şi o bucurie care îţi zdruncină coerenţa.

Nu e deloc o noutate ca muzicieni sau diverse trupe să compună muzică pentru filmele mute. Puţini au reuşit, totuşi, să scoată la iveală, cu ajutorul sunetului, aspecte vizuale, pe care altfel le-ai fi ignorat. Compoziţiile celor de la Russkaja au fost halucinante, nu te lăsau să stai locului pe scaun, chiar dacă episodul ce se proiecta în spatele lor era trist (moartea marinarului, care a condus răscoala de pe Potiomkin), te agitai într-un fel de durere energică şi energizantă, pe care doar muzica bună o poate răscoli. Una dintre scenele mele preferate a fost cea de pe treptele din Odesa. Acest episod din Potiomkin este, fără îndoială, ireproşabil de sine stătător, nu e greu să îi recunoşti valoarea, execuţia remarcabilă şi ideea din spatele său. Ei bine, cei de la Russkaja au demonstrat, în cadrul acestui fragment, că îl înţeleg pe Eisenstein aşa cum puţini specialişti o fac. Muzica lor a reuşit să descopere noi sensuri acestei scene, a realizat un decupaj care i-a oferit noi unghiuri din care poate fi privită şi înţeleasă, a impus un ritm şi a condus privirea spre anumite personaje, încadrându-le cu o sonoritate aparte.

Trebuie să recunosc că au fost momente în care eram vrăjită de solist sau de toboşar şi uitam să-mi mai arunc privirea pe ecran. Cu toate acestea, în scena finală, în care echipajul însărcinat cu interceptarea vasului Potiomkin se alătură răscoalei, eram convinsă că strigătul lui Georgij Makazaria (solistul trupei) face parte şi chiar vine din film. Tobele,  trompeta, vioara, chitara construiseră deja un moment încărcat de tensiune, dar acel Bratya (Братья = fraţi) venit de undeva din rărunchi a suprapus, a reunit două perioade de timp, două arte, astfel încât energia şi entuziasmul publicului erau bine întemeiate.

E fascinant entuziasmul pe care îl simţi după o astfel de experienţă! Nu mai eşti la fel, nu mai poţi fi la fel, când simţi cum reconfigurarea are loc undeva înăuntrul tău, în timp ce aplauzi în picioare o proiecţie cu adevărat specială.

Sonia Wincentowicz

Echinox

Echinox este revista de cultură a studenţilor din Universitatea „Babeş-Bolyai”. Apare din decembrie 1968.

Mai multe articole de