Theeb @TIFF2015

De . Categorii: Cronici, Doar online, Film

Etichete: , ,

Publicat în June 08, 2015 , o comentarii

Regia: Naji Abu Nowar

An: 2014

Debutul în lungmetraj al regizorului iordanian Naji Abu Nowar promite emergența unui creator magistral în cinematografia arabă. Theeb demonstrează o maturitate artistică improbabilă pentru filmul de debut al unui regizor care nu a trecut printr-o școală de film. Theeb e o creație sofisticată, liminală, în același timp western și dramă istorică, thriller, film de aventuri și eseu. Drumul sfânt spre Mecca găzduiește conflictul esențial dintre trei tipuri istorice: pelerini, tâlhari și revoluționari.

theeb_02ddFilmul beneficiază de contribuția artistică a lui Wolfgang Thaler, directorul de imagine asociat regizorului austriac Ulrich Seidl (trilogia Paradise: Love, Fith, Hope) și e filmat în totalitate din perspectiva unui copil, Theeb (tr. wolf). Theeb este fratele mai mic într-o familie onorabilă al unui trib nomad beduin din Imperiul Otoman în timpul Primului Război Mondial. În deschiderea filmului, familia e marcată dramatic de moartea recentă a tatălui, iar Theeb și frații săi încearcă să dea sens noii dinamici relaționale în lipsa lui. Drama domoală a doliului e întreruptă brutal de sosirea unui soldat englez. Abia în acest punct filmul te face, subtil, să te gândești la timp. De-aici încolo comentariul istoric irizează cu discreție imaginea, stând permanent în spatele tensiunii narative, umbrind fiecare nou personaj. Soldatul englez are nevoie de o călăuză pe drumul spre Mecca, dar motivele lui, chiar dacă necunoscute, trebuie să fie mai puțin decât sfinte. Dintr-un impuls emoțional, Theeb decide să-l urmărească pe Hussein, fratele mai mare desemnat călăuză, pe drumul soldatului prin deșert. Ceea ce urmează poate fi descris ca o veritabilă poveste de aventuri, tragică, permament tensionată, balansând între lupta copilului pentru supraviețuire și lupta emoțională pentru păstrarea demnității patriarhale în fața corupției identitare provocată de criza istorică a imperiului.

Cei puternici îi mănâncă pe cei slabi este premisa cinică a filmului, rostită cu revereță de mai multe ori. „Măgarul de fier”, adică linia ferată construită prin deșert, a făcut o întreagă tradiție genealogică să devină inutilă. Meseria de călăuză, cea mai lucrativă ocupație pentru beduini, a ajuns desuetă din momentul în care pelerinii au început să aibă posibilitatea de a străbate drumul spre Mecca, mult mai repede și mai în siguranță, pe calea ferată. Abilitatea de orientare în deșert și extraordinara știință a reperării fântânilor devin irelevante. Drumurile se sălbăticesc, neumblate, sunt bântuite de fostele călăuze reorientate către o ocupație mai profitabilă: tâlharia. Imperiul Otoman însuși se găsește în cea mai mare criză la care a fost supus vre-odată, criza destrămării în fața unei forțe militare și ideologice progresiste.

download (1)

Theeb pleacă din enclava de liniște și de prezervare a unor valori morale tradiționale, dată de izolarea comunității sale în deșert, pentru a se confrunta cu realități atât de străine, încât nu pot fi înțelese. Odată, pentru că perspectiva rămâne aceea a unui copil și apoi, pentru că acestă nouă istorie e aproape imposibil de pătruns chiar și pentru un adult beduin, tot acest zbucium politic rămâne în subsidiar. Poate fi ghicit, dar nu este adresat niciodată confruntațional. În loc de asta, supraviețuirea și doliul copilului iau dimensiuni poetice de încrâncenare și suspans.

Theeb a fost foarte bine primit în lumea arabă, opținând mai multe premii la festivalurile de film de la Cairo și Abu Dubai, dar și premiul Orizzonti la Festivalul de Film de la Veneția.

Maria Pozsar

Mai multe articole de