Un vampir la psiholog @ Comedy Cluj 2015

De . Categorii: Cronici, Doar online, Film

Etichete:

Publicat în October 23, 2015 , o comentarii

Tobias Moretti și Karl Fischer în Vampir la psiholog

Tobias Moretti și Karl Fischer în Vampir la psiholog

RegiaDavid Rühm
Distribuția: Tobias Moretti, Cornelia Ivancan, Karl Fischer, Jeanette Hain

Un vampir la psiholog (Der Vampir auf der Couch / Therapy for a Vampire) a luat premiul publicului la ediția din acest an a celui mai important festival de film de gen, Fantasia (Montreal), și n-ar fi de mirare dacă ar cuceri și premiul publicului la Comedy Cluj 2015. Sala cinematografului Victoria a fost arhiplină la proiecție, și filmul nu a dezamăgit. Ca spectatori, am primit exact ce ne așteptam: un vampir la psiholog. Psihologul? Sigmund Freud. De aici o grămadă de glumițe drăgălașe și fără rea intenție pe seama psihanalizei, și un comic provenit din banalizarea vampirului, parcă inspirat din What We Do in the Shadows (2014).

Un vampir la psiholog are câte ceva pentru toată lumea, fără să ducă nici un aspect în vreo extremă. Scenariul se desfășoară într-o narațiune echilibrată și este extrem de educat în ceea ce privește folclorul și literatura din jurul figurii vampirului, reușind totuși să introducă diferențe proaspete față de ce știe toată lumea despre Nosferatu; aflăm astfel că, dacă un vampir bea sângele unui om beat, se va îmbăta la rândul lui. Înclinația pentru numărare a acestei creaturi este transformată în obsesie-compulsie: poți face dintr-un vampir feroce un contabil obsedat, împrăștiind un borcan cu boabe de mazăre pe podea. Vampirul își va relua vânătoarea numai după ce va fi terminat de numărat toate boabele. Dar umorul nu-i știrbește mitului ferocitatea. Fanii horrorului de gen se pot delecta cu câteva scene de gore serios.

vampir la psiholog 2

Jeanette Hain și Cornelia Ivancan în Vampir la psiholog

Contele Geza von Közsnöm, un vampir apatic, plictisit de viață, căzut în decadență (de câteva sute de ani consumă numai sânge îmbuteliat) își urăşte soția — un vampir plin de viață, dar extrem de vanitos. Marea suferință a contesei este faptul că nu se mai poate vedea în oglindă, ba mai mult, nimic nu-i poate reda portretul, nici măcar pânza unui tablou. Pe deasupra, contele duce dorul unei foste iubiri, Nadila, pierdută undeva în Transilvania. Problemele sufletești ale vampirilor devin și mai complicate după ce contele, atras de faima lui Freud, apelează la serviciile lui terapeutice. Levitând pe canapea (aspect ignorat de psihanalist), contele descoperă o soluție pentru angoasele soției – un pictor iscusit, angajat de Freud să-i înfățișeze visele, și o reîntâlnește pe Nadila, reîncarnată în soția pictorului. Freud rămâne complet rece la toate dovezile despre natura deosebită a noului său pacient, până când este, el însuși, mușcat de o femeie vampir (din fericire pentru Freud, vampirul în chestiune, soția independentă a pictorului, imaginea fidelă a Nadilei, fiind prea tânără în natura ei de vampir, nu îl transformă și pe doctor, dar îi lasă câteva…efecte secundare).

Dincolo de reciclarea genului cu vampiri, suplețea comicului este susținută de o dezbatere centrală tematic: identitatea feminină a soției pictorului. Ca și personajul clasic Lucy din romanul lui Bram Stoker, această Lucy este un personaj tare. Lucy își caută identitatea, sau modul posibil de a exista ca femeie, războindu-se atât cu aşteptările şi standardele de feminitate ale soțului, cât și cu imaginea bazată pe idealuri de perfecțiune feminină la care visează contele. Remarcabil este că Lucy găsește în identitatea de vampir libertatea absolută de care are nevoie și, spre deosebire de clasica Lucy, nu e puternică pentru că nu renunță la natura umană, ci pentru că o abandonează în favoarea unui cocktail uman-vampir absolut individual.

Cornelia Ivancan în Vampir la psiholog

Cornelia Ivancan în Vampir la psiholog

 

 

Maria Pozsar

Mai multe articole de