Zilele Filmului Francofon @ CCF Cluj – 21-28 martie

Anul acesta, Zilele Filmului Francofon organizate de Centrul Cultural Francez Cluj sunt dedicate Cambodgiei și Vietnamului. Patru invitați de onoare, proiecții de filme (cu titrare în limba română), prezentări și dezbateri, între 21 și 28 martie, toate cu intrare liberă. Vă prezentăm mai jos descrierile filmelor, prezentarea invitaților de onoare și programul complet al evenimentelor.

/

(Click pe imagini pentru a vizualiza posterele filmelor)

Gardien de buffles de Nghiem-Minh Nguyen-Vo (Vietnam, 2004)

Indochina, 1940, sub ocupaţie franceză. Lui Kim, băiat de 15 ani, îi revine sarcina de a-şi conduce cei doi bivoli departe de terenurile inundate din sud. Singura avuţie a familiei, aceşti bivoli trebuie să ajungă nevătămaţi în munţii Bâ-thé. Pe parcursul acestei călătorii pline de primejdii în peisaje acoperite de apă, Kim învaţă să fie adult. Se lipeşte de o trupă de păzitori de bivoli şi descoperă universul acestor bărbaţi, cu certuri violente, alcool şi furturi. Treptat, această violenţă lasă loc prieteniei, iubirii şi fericirii de a fi liber.

/

L’Empire du milieu du sud, documentar de Jacques Perrin și Eric Deroo (Franța, 2008)

Imagini de arhivă inedite din întreaga lume acompaniază texte ale literaturii vietnameze, franceze şi americane, în timp ce Jacques Perrin şi Eric Deroo ne conduc prin istoria fascinantă şi dureroasă a Vietnamului, de la colonizarea franceză la căderea Saigonului.

/

/

Les gens de la rizière de Rithy Panh (Cambodgia, 1992)

Filmul spune povestea lui Vong Poeuw, a soţiei sale Yim Om şi a celor şapte fete ale lor. Cultura orezului dictează ritmul vieţii lor, bucuriilor lor, credinţelor şi supravieţuirii lor. Pământul este puţin, familia numeroasă, echilibrul fragil. Un incident banal reuşeşte să le dea viaţa peste cap.

/

/

L’important c’est de rester vivant, documentar de Roshane Saidnattar (Cambodgia, 2009)

Rochane Saidnattar, supravieţuitoare a lagărelor morţii din Cambodgia, îl întâlneşte pe teoreticianul puterii Kmerilor Roşii, Khieu Samphân. În faţa negării şi a explicaţiilor acestui apropiat al liderului mişcării comuniste cambodgiene, Pol Pot, realizatoarea şi mama sa se întorc pe cărările trecutului şi găsesc puterea de a vorbi. „Ceea ce conteaza este să rămâi în viaţă” împleteşte amintirile regizoarei, mărturia mamei sale precum şi arhive inedite, toate prezentate în paralel cu interviul excepţional cu Khieu Samphân. Acest film aduce o perspectivă care, prin rezonanţa sa intimă, ne dezvăluie o parte a nebuniei care a devastat un întreg popor.

Les artistes du théâtre brûlé, documentar de Rithy Panh (Cambodgia-Franța, 2005)

Cambodgia este o ţară cu vise sfărâmate. Nu mai există teatre, nici săli de spectacole. Artele tradiţionale şi cele populare sunt pe cale de dispariţie la rândul lor, în faţa concurenţei televiziunii. Dar există încă artişti. Deţinători ai unei tradiţii pe care nu o pot transmite, din cauza lipsei infrastructurii, a susţinerii financiare şi a sălilor de spectacole, sunt condamnaţi să trăiască în mizerie, sau să facă spectacole exotice pentru turişti. Nici războaiele, nici masacrele, nici agresivitatea economiei « ultra-lierale » nu le pot altera credinţa, ceea ce îi face în acelaşi timp vulnerabili şi lucizi. Astăzi nu mai au dreptul la cuvânt.

/

Un barrage contre le Pacifique, realizat de Rithy Panh (Cambodgia, Franța, Belgia, 2007)

Indochina, 1931. În Golful Siam, la malul Oceanului Pacific, o mamă supravieţuieşte cum poate alături de cei doi copii ai săi, Joseph (20 de ani) şi Suzanne (16 ani), pe care îi vede crescând şi ştie că în curând îşi vor lua zborul. Abuzată de conducerea colonială, ea îşi investeşte toate economiile într-un teren care este inundat frecvent şi deci incultivabil. Luptând împotriva birocraţilor corupţi care au excrocat-o şi care acum o ameninţă cu expulzarea, ea îşi canalizează toată energia într-un proiect nebunesc : să construiască un baraj la mare, cu ajutorul ţăranilor din sat. Ruinată şi obsedată de această construcţie, le acordă lui Joseph şi Suzanne o libertate totală. Atunci, Dl. Jo, interpretat de Randal Douc, fiul unui bogat om de afaceri chinez, cedează farmecelor Suzannei. Familia va încerca să profite de asta…

Khmers rouges amers, documentar de Bruno Carette și Sien Meta (Franța-Cambodgia, 2007)

Responsabili de moartea a 2 milioane dintre compatrioţii lor în perioada regimului lui Pol Pot (1975-1979), conducătorii kmerilor roşii vor fi oare judecaţi într-o zi ? Tribunalul instalat de ONU în 2006 are voinţa şi mijloacele de a face lumină asupra acestei drame cambodgiene ? Bruno Carette şi Sien Meta au făcut investigaţii printre kmerii roşii şi ne oferă o lucrare care acordă un spaţiu important mărturiilor responsabililor şi actorilor acestei catastrofe umane.

/

S 21, la machine de mort khmer rouge de Rithy Panh (Cambodgia, 2002)

Acest documentar vorbeşte despre politica de exterminare sistematică orchestrată de Kmerii Roşii în Cambodgia între 1975 şi 1979 şi mai ales despre S21, principalul « sediu » al securităţii regimului, unde 17.000 de prizonieri au fost torturaţi şi executaţi.

/

/

/

INVITAȚI DE ONOARE:

ROSHANE SAIDNATTAR – s-a născut în 1970 la Phnom Penh. După ce a traversat trei războaie succesive în ţara sa (bombardamentele americane, genocidul kmerilor roşii şi ocupaţia de către armata vietnameză), ea fuge din Cambodgia. La vârsta de 13 ani, Roshane ajunge în Franţa, ţară care i-a permis să descopere libertatea şi dreptatea. După obţinerea licenţei în regie de film în 1998, Roshane trăieşte între Cambodgia şi Franţa. A realizat până în prezent patru documentare şi un scurt metraj. Ceea ce contează este să rămâi în viaţă este primul său lung metraj în care aduce mărturii privind nebunia regimului kmerilor roşii care a devastat Cambodgia.

/

BRUNO CARETTE – Jurnalist, reporter şi realizator de filme documentare. A trăit 7 ani în Cambodgia unde a lucrat în special pentru canalul France International şi pentru TVK, televiziunea de stat cambogiană. A realizat mai multe documentare despre istoria recentă şi tragică a Cambodgiei. Filmul său, Khmers rouges amers, explorează perspectiva foştilor Kmeri roşii asupra istoriei cambodgiene, de la cei mai mici dintre ei la principalii conducători încă în viaţă.

/

/

RANDAL DOUC – s-a născut în Cambodgia, dar pleacă în Franţa în 1975, la vârsta de patru ani. Continuându-şi studiile în sfera reală, el urmează şi o formare în actorie la Ecole de Chaillot. Din 2001 în 2007, predă matematici aplicate la Şcoala Politehnică şi începând cu 2008 predă la Universitatea Telecom Sud Paris. Între 2002 şi 2004 scrie două volume – Les Hommes désertés şi Rouge de la guerre, inspirate din istoria recentă a Cambodgiei. Textele sale au fost selecţionate în diverse festivaluri de literatură. Îl încarnează pe Dl. Jo în filmul Un barrage contre le Pacifique, realizat în 2008 de Rithy Panh, după romanul lui Marguerite Duras.

/

PROGRAMUL COMPLET

Echinox

Echinox este revista de cultură a studenţilor din Universitatea „Babeş-Bolyai”. Apare din decembrie 1968.

Articole similare

Înscrieri Focus Atelier: Procese investigative în spațiul urban

Înscrieri Focus Atelier: Procese investigative în spațiul urban

Atelier – scriere de recenzii

Atelier – scriere de recenzii

Starea Literelor // Lansarea nr. 1/2017 & Dezbatere

Starea Literelor // Lansarea nr. 1/2017 & Dezbatere

Înscrieri FRESH START – rezidențe de creație @ REACTOR

Înscrieri FRESH START – rezidențe de creație @ REACTOR

No Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cel mai recent număr:

numar litere sidebar

Abonează-te la newsletter