Miercuri, 18 ianuarie, de la ora 19.00,

la Book Corner Librarium Cluj-Napoca,

va avea loc lansarea volumului

Critica în tranşee. De la realismul socialist la autonomia esteticului, semnat de Alex Goldiş şi apărut recent la Editura Cartea Românească.

Vor prezenta: Ion Pop, Sanda Cordoş şi Mihaela Ursa.
/
Critica în tranşee. De la realismul socialist la autonomia esteticului este prima încercare de a privi sintetic, global, critica românească într-una dintre cele mai complicate epoci ale sale. Ea reface istoria decăderii şi a liberalizării criticii postbelice, prin stabilirea liniilor de forţă ale relaţiei dintre literatură şi ideologie. Nu în ultimul rînd, studiul propune o meditaţie implicită asupra metodelor de investigaţie a unei perioade atipice, în care limbajul literar a fost permanent scurtcircuitat de cel politic.

/
„Critica lui Alex Goldiş are deopotrivă dicţiunea ideii şi verva expresiei acute, rigoarea adecvării şi scrupulozitatea aplicaţiei, într-un ton de salutară ironie controlată, de tranşanţă şi echilibru esenţial, şi în cercetarea dedicată criticii româneşti din primele trei decenii postbelice. O cercetare în totul riguroasă, cu evidente merite de expresie şi de tensiune, viva-citate şi ritm al dezbaterii; cercetare ce-ar merita răsplătită ca o summa şi cu o summa.” (Al. Cistelecan)
.
Alex Goldiş s-a născut pe 26 aprilie 1982. A absolvit Facultatea de Litere a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. Doctor în filologie – cu distincţia summa cum laude – al aceleiaşi Universităţi. A fost redactor la revistele Echinox (2003-2005) şi Verso (2006). În prezent este asistent universitar la Facultatea de Litere (Universitatea „Babeş-Bolyai”). Redactor şi cronicar literar la revistele CulturaVatra şi Steaua. A publicat peste 200 de cronici şi eseuri în revistele menţionate, dar şi în Bucureştiul culturalTribunaCuvîntul,Euphorion etc. Prezent în volumele colective (selectiv): Horea Poenar (coord.), Dicţionar Echinox, 2004; Ruxandra Cesereanu (coord.), România înghesuită – cutii de chibrituri, borcane, conserve, 2006; Sanda Cordoş (coord.), Spiritul critic la Cercul literar de la Sibiu, 2009; Al. Cistelecan (coord.), Mircea Ivănescu – 80, 2011. Coordonator al colecţiei „Prozoteca” a Editurii Casa Cărţii de Ştiinţă.
/