Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical – Viaţa e frumoasă – noiembrie 2012, Bucureşti
Organizator: Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian”
Titlul: Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă” – ediţia a V-a
Tema: spectacol muzical – operetă, musical, teatru-dans, concerte, recitaluri, ateliere, conferinţe
Perioada: 8-18 noiembrie 2012
Locaţia: Bucureşti, România
Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă” a ajuns anul acesta la a V-a ediţie, o ediţie aniversară care reuneşte, timp de 11 zile, cele mai reprezentative evenimente din sfera spectacolului muzical.
Scopul ediţiei din acest an este de a marca aniversarea unui eveniment care se conturează cu fiecare ediţie şi care dă contur, în acelaşi timp, unei forme de spectacol aflată la intersecţia teatrului, dansului, fotografiei sau a filmului cu muzica.
Festivalul în sine este o sărbătoare a spectacolului muzical, care înseamnă nu doar operetă, nici doar musical sau teatru-dans, deşi fiecare din aceste genuri muzicale se regăseşte pe scena festivalului, ci o formă conjugată de muzică, dans şi teatru, pe care o regăsim nu doar în spectacolele propriu-zise, aşa cum ar fi de aşteptat, ci în fiecare din evenimentele incluse în programul festivalului.
Ceea ce deosebeşte ediţia din acest an, pe lângă caracterul său aniversar şi de sărbătoare, este poate mai mult decât în alţi ani o deschidere a festivalului spre spaţii noi, spre evenimente inovatoare, dar mai ales spre un public nou, pentru care „Opereta” este încă ceva care nu intră în sfera lor de interes. Acesta este un proiect pe termen lung al Teatrului Naţional de Operetă, o investiţie pe care teatrul a făcut-o de-a lungul celor cinci ediţii şi pe care o face zi de zi prin întreaga sa activitate, într-o formă de spectacol care are atât de multe de oferit publicului.
SELECŢIA EDIŢIEI A V-a:
SPECTACOLE ŞI CONCERTE DE OPERETĂ ŞI MUSICAL:
- „Văduva veselă & Dragoste de ţigan” – spectacol-concert, regia: Attila Beres, Teatrul de Operetă şi Musical din Budapesta (Ungaria)
- „Voievodul ţiganilor”, regia: Bogdan Strutynskyi, Teatrul Naţional Academic de Operetă din Kiev (Ucraina)
- Concert de gală cu fragmente din operete, Teatrul de Stat de Comedie Muzicală din Sankt Petersburg (Rusia)
- „The Full Monty”, regia: Răzvan Mazilu, Teatrul Naţional Timişoara (România)
- „Visul unei nopţi de vară”, regia: Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi (România)
- „Marusia”, Teatrul Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, Constanţa
- „Paris, mon amour”, regia: Răzvan Ioan Dincă, Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian”, Bucureşti (România)
- „Micul Prinţ” – spectacol pentru copii, Teatrul de Păpuşi, Armenia
Dulce Pontes (Portugalia)
Solista portugheză Dolce Pontes este considerată succesoarea de drept a celei mai celebre interprete de fado portughez, Amalia Rodrigues. Deşi o mare admiratoare a muzicii acesteia, Dulce Pontes nu este doar o interpretă a unor melodii deja celebre, vocea ei „cameleonică” neputând fi categorizată ca aparţinând unui stil anume. Timbrul vocii ei şi calităţile vocale îi permit să interpreteze cu succes rock fado sau chiar melodii cu inflexiuni africane.
Dulce Pontes şi-a lansat primul album – „Lusitana” în 1992, iar al doilea – „Lagrimas” un an mai târziu. Cu acest al doilea album, Dulce Pontes devine un star mondial, concertele ei din Spania, Franţa, Belgia, Olanda, Germania, Italia, Statele Unite ale Americii, Japonia şi Brazilia dovedind lumii că muzica portugheză trebuie aşezată la loc de cinste îin topurile mondiale. Dulce Pontes a experimentat cu succes şi o serie de „duete celebre”, amintim aici colaborările cu Jose Carreras, Andrea Bocelli, Cesaria Evora, Caetano Veloso şi Daniela Mercury.
The Tiger Lillies (Marea Britanie)
Trupa „The Tiger Lillies” se află, anul acesta, la a patra participare în cadrul festivalului. Trupa britanică, înfiinţată în 1989, a reuşit să aducă pe scena muzicală o fuziune bolnăvicioasă de cabaret berlinez de dinainte de război şi elemente de avangardă, totul într-un aranjament muzical demenţial, anarhic. Deşi nu fac rabat de la imagistica sângeroasă, muzica celor de la The Tiger Lillies are o frumuseţe aparte, iar faptul că adesea această frumuseţe este însoţită de un twist incredibil de amuzant sau de-a dreptul oribil este o încântare suplimentară pentru public.
Cu 16 albume lansate până acum şi un sunet catalogat drept pornografie suprarealistă, trio-ul britanic este cunoscut de asemenea pentru o serie de proiecte muzicale inspirate: „The Mountains of Madness”, cu Alexander Hacke de la Einstürzende Neubauten şi Danielle de Picciotto, „Fetiţa cu chibrituri” după Hans Christian Andersen, „Die Weberischen” sau musicalul „Shockheaded Peter”, în adaptare proprie, care a cucerit atât publicul, cât şi două premii Laurence Olivier, cea mai înaltă distincţie oferită de Societatea Londoneză de Teatru.
Grigore Leşe (România)
Grigore Leşe este un rapsod al Ţării Lăpuşului şi un cunoscut solist de muzică populară românească. Este absolvent al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, clasa fagot şi doctor în muzică (2003) cu calificativul „Suma cum laudae”. A cântat în zeci de turnee în străinătate (S.U.A., Elveţia, Germania, Franţa) şi în ţară. Este editorul a cinci albume de muzică românească tradiţională şi a susţinut o serie de conferinţe despre stilurile de interpretare a muzicii tradiţionale. Etnomuzicologia este specialitatea sa.
Old Fish Jazzband (Germania/S.U.A.)
Old Fish Jazzband este format din membrii trupelor „Too Dumb To Die”, „Haferflocken Swingers” şi „Cyclowncircus”. Folosind instrumentaţii tipice perioadei 1910-1920, ei cântă cel mai vechi jazz din lume, care, la vremea respectivă, a fost numit ragtime. Originar din New Orleans, acesta s-a născut din blues şi spiritualitatea africană din vremea segregaţiei şi a legilor lui Jim Crow. Azi, acest stil unic e din ce în ce mai greu de găsit. Nu poate fi studiat în şcoli sau la conservator, însă poate fi aprofundat din discuri vechi, cărţi sau biografii. Această muzică se potriveşte perfect în baruri pline de fum şi honkytonks – acele localuri sudist-americane în care se cânta muzică îndeosebi country, petreceri, evenimente de swing-dance, dineuri sau chiar în pragul caselor oamenilor.
Bester Quartet (Polonia)
Bester Quartet este un fenomen pe piaţa muzicală internaţională. Trupa este alcătuită din patru instrumentişti de primă clasă, cu pregătire în muzica clasică, dar al căror stil este definit de „împrumuturile” muzicale din alte genuri muzicale – jazz, muzică alternativă, muzică contemporană sau de cameră – unde improvizaţia joacă un rol esenţial în crearea unor noi forme muzicale.
Muttis Kinder (Germania)
Muttis Kinder este un trio acapella – un gen de interpretare neobişnuită, cu un farmec aparte. Farmecul acestui grup constă în interpretarea lor teatrală şi spirituală, în suflul nou oferit, libertatea de improvizaţie pe care o permite muzica de acest tip, dar şi în uşurinţa cu care interpretează în diferite limbi. Grupul a fost premiat în cadrul Festivalului Internaţional A-Capella de la Graz în 2010 şi a mai obţinut, de-a lungul timpului, premii din partea publicului şi a juriilor, în diferite competiţii internaţionale.
Brass Quintet şi Claudia Măru-Hanghiuc
Brass Quintet „Bucureşti” a luat fiinţă în luna martie a anului 1998. Cei cinci artişti instrumentişti (Cristian Hanghiuc, Mircea Lăzărică, Liviu Filip, Marian Barbu şi Marius Costache) au abordat un repertoriu care cuprinde piese ce străbat creaţia muzicală de-a lungul timpului, de la piese preclasice la cele moderne şi contemporane, de la operă şi operetă la lieduri, muzical şi jazz. Evenimentele susţinute de Brass Quintet şi Claudia Măru-Hanghiuc din acest an sunt dedicate împlinirii a peste 30 de ani de activitate a solistei, care este, din 1990, angajată a Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian”.
Concerte de muzică religioasă – Corul Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian”
Concertele cuprind muzică religioasă corală aparţinând unora din cei mai reputaţi compozitori români, pornind de la creaţia clasică şi încheind cu cea contemporană. Heruvice, Chenonice, Fericiri, precum şi alte cântări ortodoxe, bijuterii ale Liturghiei sacre cântate în spaţiul românesc, înveşmântate armonic şi prelucrate cu măiestrie, fac parte din repertoriul corului Teatrului Naţional de Operetă.
GALE
Gala internaţională de operetă – de la Bucureşti la Viena
Gala Internaţională din acest an este un eveniment dedicat în exclusivitate operetei româneşti şi vieneze, în interpretarea soliştilor unor prestigioase instituţii muzicale europene din Rusia, Ucraina, Bulgaria, Ungaria şi România. Opereta românească se va afla, astfel, timp de câteva ore, în dialog cu operete celebre de origine vieneză.
Gala Internaţională de Musical
Gala reuneşte fragmente din musicaluri cunoscute şi mai puţin cunoscute de origine europeană şi americană, într-un spectacol dedicat unui gen muzical încă neobişnuit pentru publicul din România. Teatrul Naţional de Operetă îşi propune, astfel, să aducă mai aproape de public musicalul – ca formă de spectacol total.
SPECTACOL-EXPERIMENT
„I am America”, „Electric Party Songs” – Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Italia)
The Workcenter of Jerzy Grotowski este un centru de cercetare în artele spectacolului fondat de Jerzy Grotowski în 1986 la Pontedera, în Italia, la invitaţia Centro per la Sperimentazione e la Ricerca Teatrale din Pontedera. În cadrul acestui centru şi-a desfăşurat activitatea, în ultimii 13 ani din viaţă, Jerzy Grotowski, punând bazele practicii de cercetare în domeniul artelor spectacolelor, numită Arta ca vehicul, pe care a continuat să o dezvolte până la moartea sa în 1999. În cadrul acestei investigaţii, a lucrat îndeaproape cu Thomas Richards, pe care l-a numit „esenţialul său colaborator”, adăugând ulterior şi numele acestuia în titulatura centrului. În timpul celor 13 ani de cercetare de la Pontedera, Grotowski i-a transmis lui Thomas Richards esenţa cercetării sale de o viaţă. Thomas Richards continuă astăzi, alături de Mario Biagini, un membru-cheie al centrului, munca de cercetare a lui Grotowski.
CONFERINŢE
Conferinţă pe tema musicalului de origine britanică, moderator: Ian Herbert (Preşedinte onorific, Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru)
Conferinţă pe tema muzicii din spectacolele lui Radu Afrim, moderator: Gabriela Lupu (jurnalist cultural, România liberă)
Colocviul dedicat aniversării a 5 ani de festival, moderatori: prof. univ. dr. Ludmila Patlanjoglu şi Maria Zărnescu (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L.Caragiale”, Bucureşti)
Workshop de teorie şi practică în domeniul artistic, moderator: Mirela Dăuceanu (Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti)
Atelier de măiestrie muzicală susţinut de Grigore Leşe şi invitaţii săi
Conferinţă şi proiecţie de film, susţinută de Mario Biagini – The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards
ATELIERE DE CREAŢIE PENTRU COPII
ABC-ul în teatru, coord. Oana Rusu
Primii paşi de balet, coord. Iulian Rădoi şi Mădălina Mechenici
Introducere în pantomimă, coord. Mioara Ifrim
Atelier de invenţie muzicală, coord, Gabriel Popescu
Atelier muzical – Şezătoare cu fluiere şi poveşti, coord. Beatrice Iordan
Poveste senzorială: Călătoriile lui Ivan, coord. Beatrice Iordan
Poveste senzorială: Ascultând marea, coord. Beatrice Iordan
Poveste senzorială: Poveştile pădurii, coord. Beatrice Iordan
EXPOZIŢII
Expoziţie de litografii în alb-negru, realizate de fotografii Roxana Moraru şi Sander van den Haak (RoxandSan) pe tema festivalului
Expoziţie de grafică & pictură – Portrete ale Operetei – realizate de Sabina Spatariu
Instalaţie audio-foto pe tema spectacolului „Rebecca” – realizată de Andrei Popov (jurnalist RFI România)
Expoziţie de fotografie – cu tema aniversară
TROFEUL “ION DACIAN” – EDIŢIA A IV-A ŞI TROFEUL “ION DACIAN” JUNIOR
Trofeul „Ion Dacian” pentru Tineri Interpreţi a fost iniţiat în 2009, în parteneriat cu Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, fiind primul concurs de interpretare muzical-teatrală din România. Repertoriul fiecărui concurent se axează pe cele mai frumoase arii sau duete, din operete româneşti şi străine, sau din musicaluri europene şi americane. Una dintre particularităţile acestui concurs-spectacol constă în componenţa juriului, care include şi publicul, alături de personalităţi care activează în lumea teatrului, a operei, a operetei şi critici muzicali.
Anul acesta, Trofeul “Ion Dacian” include şi o ediţie specială dedicată interpreţilor mai mici cu vârste cuprinse între 7-15 ani.
SERI TRADIŢIONALE
Unul dintre principalele scopuri ale Festivalului este dialogul intercultural, prin care Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” urmăreşte să reunească diferite culturi cu o bogată tradiţie, într-un mediu care favorizează interacţiunea, experimentul, acumularea de cunoştinţe şi coeziunea.
În acest scop, la ediţia din acest an, Teatrul Naţional de Operetă aduce în acelaşi loc muzica tradiţională şi obiceiurile ruseşti, maghiare, portugheze, armene şi ucrainiene, dar şi româneşti, precum şi alte activităţi culturale tradiţionale, care vor constitui o introducere în cultura fiecăreia dintre aceste ţări.
LANSĂRI DE CARTE ŞI CD
Album aniversar – 5 ani de festival
Ion Moldovan – în colecţia „Memoria Operetei”: „Cătălin Petrescu” şi „Dor de ei – Mărturii, evocări, istorii”
Enciclopedia muzicală pentru copii
SECŢIUNEA ON-AIR (RADIO)
Începută în premieră la ediţia din 2010 a festivalului, secţiunea on-air, difuzată zilnic în perioada 8-18 noiembrie 2012 la Radio România Cultural, cuprinde o serie de emisiuni şi fragmente muzicale din cele mai cunoscute operete şi musicaluri, dar şi seri dedicate artiştilor prezenţi în festival.
No Comment