Radio bytes @ KEXP

KEXP

Odată ce internetul a devenit cu adevărat interactiv – era o perioadă, în anii ’90, în care ar fi fost destul de greu de argumentat că oricine cu o jumătate de idee și câteva ore libere ar fi fost capabil să lase vreun fel de amprentă online, asta în vremurile întunecate dinainte de Google, când mIRC-ul domnea tiranic -, revoluțiile în interpretarea modului în care omul poate selecta și consuma media s-au întețit exponențial. De la formidabilul fenomen al blogging-ului, care cel puțin în teorie a democratizat complet jurnalismul, la problema spinoasă a pirateriei ca o revoluție a modului în care informația poate fi distribuită, cu toate inerțiile, inepțiile și inevitabilele probleme de control și de monetizare care i-au survenit, fiecare canal de exprimare a fost afectat profund de Internet. În contextul acesta, ce mai poate fi spus despre radio? Unde își găsește această tehnologie aparent atât de perimată locul, mai ales acum că orice pasionat de muzică își poate compila o colecție digitală perfect personalizată?

Ei bine, în pofida aparențelor, acesta nu se dorește un eseu despre „vântul schimbării” care provoacă mutații mai ceva ca radioactivitatea și care lasă în urmă, esențialmente darwinist, tot soiul de configurații și modele ineficiente. Aceasta este o recomandare cu pretenții – ascultați KEXP! Este vorba de un post de radio din Seattle, orașul unde se întâmplă din nou, după aproape douăzeci de ani, ceva cu adevărat spectaculos din punct de vedere muzical. Așa cum la începutul anilor ’90, acolo a apărut grunge-ul nostru cel de toate zilele, acum are loc coagularea unui nou curent foarte promițător, al cărui nume (monosilabic sau nu) nu-l cunosc încă, dar care prinde contur din ce în ce mai clar, și știu acest lucru din pricina radio-ului KEXP.

Pentru un individ care adună muzică de aproximativ 15 ani, ideea de a lăsa pe altcineva să aleagă muzica în din ce în ce mai rarele momente de relaxare care au ocazia să se transforme în sesiuni de ascultare în pace este aproape absurdă. Din punctul meu de vedere, aceasta este schimbarea cea mai mare prin care a trecut radio-ul în general – în afara mașinii, unde lenea poate duce la lipsa unei colecții de CD-uri de drum, radio-ul nu-și mai poate permite să fie cantina comunală unde mănânci ce ți se dă și taci, fiindcă e (aproape) gratis. Această stare de fapt o exploatează cei de la KEXP și o transformă în cea mai mare oportunitate pe care o are acum acest mediu de transmisie: pe de o parte, de când cu abandonarea plajei de frecvență AM, înlocuită de prezența online, raza de transmisie este globală; pe de altă parte, în loc de indolenta transmitere a unor melodii „sigure” care fac din radio un aparat de făcut zgomot ignorabil, KEXP a ales să devină o metodă de a descoperi tot ce poate fi mai interesant în materie de muzică.

KEXP este un radio la care, în fiecare zi, să ai ocazia să asculți trupe cântând live și povestind puțin despre ei și planurile lor, de la Andrew Bird până la Grimes, că tot scria Ștefan de ea în numărul 3/2012. Trupe și bune și rele și pe undeva pe la mijloc, tratate însă toate cu aceeași atitudine deschisă, cu același profesionalism și interes, de către o echipă de DJ competenți, calmi, capabili să stârnească interesul ascultătorilor și să-l păstreze stârnit, fără să recurgă la glumițe penibile, la miștocăreală și la câte și mai câte. KEXP este un radio care a înțeles că e degeaba dacă ascultătorii nu-l caută și nu-l susțin. A înțeles că au ocazia să fie mai mult decât difuzori de muzak. În contextul răspândirii serviciilor ca Last.fm, The Sixty Four, Grooveshark, Deezer și așa mai departe, KEXP a înțeles că ghiciriea gusturilor potențialilor ascultători pur și simplu nu mai este fezabilă, așa că discernământul trebuie să se facă la nivelul DJ-ilor pasionați, critici, mai interesați de muzică decât de teatru și de propriul lor glas.

Și, ca să închei, fac o listă cu trupe pur și simplu remarcabile peste care am dat în ultimele câteva luni numai și numai mulțumită KEXP-ului: Lemolo, Reptar, Suuns, Daughter, Pickwick, Doomtree, Sóley. Și iată câteva trupe de care mai auzisem și care au apărut la ei: Low, Alt+J, The XX, Yann Tiersen, Silversun Pickups, Andrew Bird. Sper că v-am convins să aveți încredere în ei. Dacă da, puteți asculta postul aici: www.kexp.org .

Mircea Laslo

 

Mircea Laslo

Articole similare

Viața lui Jas

Viața lui Jas

Întâmplări despre niciodată. 7 povești neobișnuite despre singurătate, un volum aflat sub semnul realismului magic

Întâmplări despre niciodată. 7 povești neobișnuite despre singurătate, un volum aflat sub semnul realismului magic

Nem is volt olyan rossz régen nőnek lenni… @ TIFF 2020

Nem is volt olyan rossz régen nőnek lenni… @ TIFF 2020

Wildland: When Scandinavian Noir Meets Teenage Angst @ TIFF 2020

Wildland: When Scandinavian Noir Meets Teenage Angst @ TIFF 2020

No Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cel mai recent număr:

numar litere sidebar

Abonează-te la newsletter