Independenți în carantină: Librăria Bookstory

Independenți în carantină: Librăria Bookstory

Din dorința de a înțelege mai bine felurile în care comunitatea independentă reacționează la criza epidemiologică, am discutat cu artiști, editori și manageri culturali. Ancheta face parte dintr-o serie de articole în care Echinox își propune să investigheze cum afectează pandemia Covid-19 mediul cultural independent și care sunt transformările prin care acesta trece.

Librăria este în principal un spaţiu de interacţiune faţă în faţă; atmosfera de acolo e mai greu de „livrat” online sau prin poştă.

Echinox: Mediul cultural independent traversează o adevărată criză în această perioadă. Cum a fost afectată librăria Bookstory de carantină?
Bookstory: Într-adevăr, este o perioadă în care mediul cultural-artistic are mult de suferit din cauza restricţiilor. Nu toate proiectele pe care le aveam pot fi transformate pentru mediul online precum lansările de carte, atelierele pentru copii, sau mai recent, proiecţia de diafilme. Ne-am străduit să ne adaptăm pentru a ne promova şi pentru a ne susţine prin comunitatea creată în jurul paginii de Facebook a librăriei, precum şi cea de Instagram. Din fericire, în cei 7 ani de la deschiderea librăriei, s-a închegat o comunitate frumoasă de cititori, prieteni ai librăriei, care ne sunt alături în aceste vremuri dificile. Totuşi, s-a pierdut, inevitabil, din conexiunea pe care o aveam cu comunitatea Clujului. Librăria este în principal un spaţiu de interacţiune faţă în faţă; atmosfera de acolo e mai greu de „livrat” online sau prin poştă. Pe de altă parte, scăderea veniturilor înseamnă pentru noi o reală problemă, pentru că dorim să rămânem, mai ales după ridicarea restricţiilor, un spaţiu unde oamenii să se bucure de lectură, de recomandări bune şi de evenimente deosebite.

Echinox: Vi se aplică vreuna dintre măsurile guvernamentale pentru susținerea mediului independent? Care e părerea voastră despre aceste măsuri?
Bookstory: Dacă întrebarea se referă la creditele garantate de stat ca măsură de sprijin pentru afacerile mici și mijlocii, da, s-ar putea aplica și pentru noi. Suntem în stadiul în care ne informăm asupra acestora. Cele care se referă la mediul artistic independent însă nu ne vizează și pe noi.

Echinox: La ce soluții și proiecte alternative ați apelat pentru a vă menține aproape de public și pentru a vă continua activitatea?
Bookstory: Precum majoritatea afacerilor mici, ne-am reorientat către mediul online şi serviciile de livrare la domiciliu a cărţilor. Am continuat să trimitem newsletters cu recomandări şi noutăţi literare către cititorii noştri fideli. Am promovat încă de la început voucherele cadou pe care le ofeream şi înainte de pandemie. Însă acum ni s-a părut o soluţie alternativă atractivă pentru cititorii care resimt dorul pentru atmosfera din librărie, în sensul în care voucherele vor putea fi folosite după ce se ridică restricţiile, iar cititorii pot veni să răsfoiască cărţile şi să le aleagă pe îndelete, ajutaţi de noi. Tot pentru a menţine contactul cu publicul iubitor de carte, am rugat câţiva „prieteni ai librăriei” – cititori fideli Bookstory – să ne trimită recomandări de cărţi, pe care le-au cumpărat de la noi sau care îi leagă în vreun fel de librărie. Într-un fel, au devenit ei librari pentru o zi. Acele recomandări apar pe pagina noastră de Facebook şi am primit câteva feedback-uri pozitive de la alţi oameni care au „testat” cărţile propuse. În plus, pe lângă serviciul de livrare a cărţilor şi de comercializare online, am reînceput să colaborăm cu specialişti pentru workshop-uri în mediul virtual pe teme relevante pentru publicul nostru, cum este şi workshop-ul despre gestionarea emoţiilor la copii, susţinut de psih. Dana Cristolţan. Cel mai probabil vom continua în această direcţie, având în vedere situaţia şi felul în care preconizează autorităţile următoarele luni. Momentan lucrăm şi la un site, care ne va ajuta să echilibrăm deficitul adus de lipsa interacţiunii directe cu cititorii. Acolo va putea fi consultat catalogul cu titlurile disponibile ale librăriei, vor apărea şi anumite oferte şi ne va ajuta să rămânem mai aproape de clienţi. Noi punem la dispoziţie oferta de carte celor care ne scriu pe pagina de Facebook, Instagram sau prin e-mail, dar cu ajutorul site-ului vom avea un cadru mai structurat de interacţiune.

Echinox: După închiderea efectivă a librăriilor, singurul canal de vânzări a rămas cel online. Credeți că poate supraviețui în acest mod piața de carte?
Bookstory: Aşa cum am văzut, editurile şi librăriile au început să aibă pierderi, dinamica vânzărilor schimbându-se mult. Vânzarea online nu poate înlocui 100% ceea ce reprezintă vânzarea faţă în faţă. Este un fel de „survival mode” la care au trecut multe întreprinderi, cum este şi Bookstory. Chiar și în cazul editurilor în care comenzile online reprezintă un procent important, acestea ating 30-40% din totalul vânzărilor, un nivel mult prea mic pentru a putea susține piața de carte așa cum o știam până acum. Este o soluţie alternativă temporară până când lucrurile vor putea reveni la o formă mai apropiată de ceea ce cunoşteam cu toţii înainte ca fiind „normalitate”. Marea majoritate a librăriilor au „migrat” către mediul online, iar odată cu ele şi cititorii. De aceea, nu credem că cei pasionaţi de lectură se vor dezice de aceasta, iar în contextul actual cartea devine un bun mod de evadare din casă, din monotonia acestei perioade. Așa cum bine spune Radu Paraschivescu: „Cartea e o formă de turism. Ești, de fapt, clientul celei mai comode agenții de turism din lume.”

Echinox: Vă așteptați să crească popularitatea cărților electronice sau, dimpotrivă, să se ajungă la o suprasaturație a contactului cu ecranele și la preferința pentru cărțile de hârtie?
Bookstory: Cărţi electronice versus cărţi în format fizic e o dezbatere care nu a început acum, odată cu pandemia. Ţine mai degrabă de preferinţa fiecărui cititor. Preferinţă, care, probabil nu se va modifica substanţial după această perioadă. Sigur că, în contextul în care viaţa, în general, s-a mutat pe un ecran de telefon sau de laptop, poate deveni destul de obositor şi atunci începem să căutăm activităţi care să nu implice un ecran, cum este cititul în format fizic a unui roman. În special, când vorbim despre copii şi părinţii lor, credem că tendinţa va rămâne de a achiziţiona cărţi în format fizic, pe care cei mici le pot atinge, mirosi, a căror pagini le pot răsfoi iar şi iar pentru a vedea ilustraţiile din ele.

Scenariile nu sunt foarte optimiste, dar suntem dispuși să căutăm soluțiile necesare, să colaborăm cu toți cei implicați și să ne adaptăm noului context. Este momentul de creare a unui front comun, împreună cu siguranță suntem mai puternici.

Echinox: Cum credeți că va arăta piața de carte din România până la finalul acestei perioade?
Bookstory: Piața de carte din România nu a arătat bine din păcate nici până acum. De abia în ultimii ani s-a observat o creștere mai sănătoasă după criza financiară care a afectat-o foarte puternic în 2008. Covid-19 a paralizat activitatea editurilor, a distribuitorilor de carte și a librăriilor din România. Vânzările au scăzut la noi, dar și în general, conform spuselor furnizorilor noștri de carte, cu până la 80%, cărțile și activitățile culturale fiind primele tăiate de pe listă în astfel de vremuri. Afectate nu sunt doar librăriile fizice, cât și editurile și colaboratorii acestora: autori, traducători, ilustratori, întregul lanț. Scenariile nu sunt foarte optimiste, dar suntem dispuși să căutăm soluțiile necesare, să colaborăm cu toți cei implicați și să ne adaptăm noului context. Este momentul de creare a unui front comun, împreună cu siguranță suntem mai puternici.

Echinox: E un moment propice pentru colaborări în online cu alți actori ai mediului independent, de la edituri la teatre?
Bookstory: Da, este un moment propice. Mai mult, este un gest de solidaritate al celor care activează în domeniile culturale şi artistice, cele mai grav afectate de această perioadă de criză. De exemplu, colaborarea noastră cu actriţa Sânziana Tarţa, de la Teatrul Naţional din Cluj, a dus la un proiect foarte drăguţ cu care ne mândrim, şi anume seara de poveşti. Sânziana a fost de acord să citească de câteva ori pe săptămână o poveste pentru copii, selectate de către noi, pentru publicul de pe Facebook. E o modalitate minunată de a le aminti micilor noştri cititori că suntem aici, pregătiţi cu recomandări, dar este şi o oportunitate bună de a atrage atenţia că arta şi cultura sunt domenii fără de care viaţa ar fi mai ternă şi că ele trebuie susţinute în continuare. Mai mult, este o perioadă în care multe proiecte sunt puse pe pauză, pe termen nedefinit, şi foarte multă lume caută alternative la acestea, ceva care să ajute lucrurile să se menţină pe linia de plutire, ca să spunem aşa.


Bookstory este o librărie independentă din Cluj-Napoca, deschisă în 2013. O puteți urmări pe facebook și instagram, unde pun la dispoziție vouchere de cititor pentru susținerea librăriei, dar și modalități de a comanda cărți acasă.

Echinox

Echinox este revista de cultură a studenţilor din Universitatea „Babeş-Bolyai”. Apare din decembrie 1968.

Articole similare

Not another online performance: interviu narativ cu Raul Coldea

Not another online performance: interviu narativ cu Raul Coldea

Interviu cu Ruxandra Gîdei / 4fără15

Interviu cu Ruxandra Gîdei / 4fără15

Post/h/um: a komposzt, amely vagyunk

Post/h/um: a komposzt, amely vagyunk

De neconceput: Interviu narativ cu regizorul Tom Dugdale

De neconceput: Interviu narativ cu regizorul Tom Dugdale

Cel mai recent număr:

numar litere sidebar

Abonează-te la newsletter