Drama poetului într-o continuă căutare a sensului

Drama poetului într-o continuă căutare a sensului

La începutul lunii iulie 2021, spectacolul Nana nu caută sensul, scris și regizat de Alina Pietrăreanu, își face debutul pe scena independentă a organizației Șangri-La Artistic Ground din București. Reprezentația își are bazele în textele lui Cristian Popescu, un poet care ne-a părăsit foarte tânăr, dar care a marcat anii ’90 și care devine figura centrală a spectacolului. Aflat într-o criză existențială din cauza vieții trăite în solitudine, înconjurat doar de mormanele de hârtii scrise, dar convins că ceva trebuie schimbat, acesta se decide să plece în lume și să descopere viața. Astfel, de-a lungul a două ore și jumătate, mergem alături de Cristian într-o călătorie fictivă prin lume căutând iubirea, sensul, fericirea și chiar moartea.

Reprezentația are o formă discursivă, spațiul poate lua orice formă, iar timpul se mulează după protagonist, astfel încât spectatorul să poată trăi, în doar câteva ore, experiența adunată de acesta de-a lungul mai multor ani. Muzica de fundal aduce aminte de serialul Twin Peaks, introducând privitorul într-un spațiu misterios în care rațiunea este combătută de imaginație. Alina Pietrăreanu reușește cu doar doi actori secundari să creeze o multitudine de microuniversuri în care tânărul poet să se poată redescoperi pe sine. Căutarea iubirii este una continuă, sporită și de coregrafia alertă, dar e îmbogățită și de căutările stârnite de personajele secundare: a morții, a sensului, a succesului, etc. Întâlnirea cu Nana este una scurtă, dar definitorie pentru spectacol, oferindu-i o cheie de interpretare personajului principal, dar și spectatorului. Întâlnirea, care se produce de două ori, e și cea care îl salvează pe poet, iar miracolul ei ar putea fi expresia definitorie pentru acest spectacol, căci fiecare nou rendez-vous adaugă la viziunea despre lume a tânărului poet spre a o reîntregi.

Distribuția este formată din Ștefan Liță, care interpretează rolul principal, și duo-ul Anamaria Feraru și Ruxandra Marinescu, care interpretează fiecare câte o serie de personaje. Ștefan Liță reușește să captiveze publicul redând cu veridicitate criza existențială provocată de indecizia, frustrarea și oboseala mentală a personajului principal, însă cu care spectatorul poate empatiza cu ușurință. Anamaria Feraru și Ruxandra Marinescu reușesc într-un mod spectaculos să interpreteze la scurtă distanță personaje cu trăsături de caracter diametral opuse, punând în fiecare rol o altă latură din ele. Acestea ne oferă o paletă largă de emoții și se joacă cu percepția noastră prin carisma și naturalețea de care dau dovadă la fiecare schimbare de rol, la final privitorul neidentificându-le cu un singur personaj și o stare, ci o cu multitudine de fațete ale unei ființe umane.

Alina Pietrăreanu anunță că spectacolul este unul în continuă schimbare, care își propune să evolueze după fiecare reprezentație. Introducându-l pe spectator în lumea fictivă a lui Cristian, Nana nu caută sensul ridică multe întrebări și oferă spațiu pentru multiple interpretări, lăsându-l pe spectator să caute singur sensul spectacolului, chiar după finalul acestuia.

Scenariu și regie: Alina Pietrăreanu
Distribuție: Anamaria Feraru, Ștefan Liță, Ruxandra Marinescu
Coregrafie: Lia Marin
Costume: Daniela Banciu, Raluca Leonte, Roberta Roată
Afiș: Daniela Bnaciu
Mulțumiri speciale: George Ciucă, George Mihalache
Spectacolul poate fi vizionat în continuare în București la Șangri-La Artistic Ground.

Lavinia Liță

Echinox

Echinox este revista de cultură a studenţilor din Universitatea „Babeş-Bolyai”. Apare din decembrie 1968.

Articole similare

Despre o întreagă generație a navetiștilor în postcomunism

Despre o întreagă generație a navetiștilor în postcomunism

Mizerabilism și sentimentalism

Mizerabilism și sentimentalism

Vulnerabil, însă deloc anxios

Vulnerabil, însă deloc anxios

Incongruențe literare

Incongruențe literare