Vulnerabil, însă deloc anxios

Vulnerabil, însă deloc anxios

Sofia Zadar, Lyra, CIRKULAR, 2021.

Recunosc că am descoperit-o târziu pe Sofia Zadar, o entitate care a purificat scena muzicală românească a ultimilor ani. Spun asta pentru că, de când am descoperit Coming of Agency, o piesă zbuciumată care a ieșit în iunie, alături de-un superb videoclip regizat de Bogdan Balla, parcă cerul e puțin mai albastru. N-am avut, evident, niciun aport, dar îmi vine, totuși, să mă laud personal cu muzica ei queer, inteligentă și solidară. Și parcă-mi pasă mai puțin de trupele care scot piese pe bandă rulantă și inundă festivalurile cu sunete greu de distins între ele și versuri de umplutură.

Tocmai s-a lansat Lyra, noul EP al artistei, sub egida studioului clujean CIRKULAR. E mare lucru să compui o mână de piese care excelează liric și sonic deopotrivă, ridicându-se peste întregi albume de estetici neasumate, dar e cu atât mai dificil să o faci în mijlocul unei pandemii care (pare că) ne-a secat de un oarecare avânt artistic. Proiectul nu-ți dă de-nțeles că ar fi fost creat în condiții vitrege, firește, ci te învăluie de la prima audiție într-o stare de siguranță. E ca și cum, născut din propria adversitate, ar opera până la nivel celular într-un regim al vulnerabilității și te invită și pe tine să faci același lucru. Cum bine sugerează, „the time has come to breathe in and relinquish control”.

Children of Compost, noul meu favorit din secvența Lyra, descrie o întoarcere voită la comunitate, survenită ca o necesitate a celor însingurați: „She extended a branch out to get to another / There’s nothing to hide and there’s nothing to cover”. În altă instanță, Queen of Cups îi propune eului fragil, flagelat de voaiorismul lumii exterioare, un modus vivendi definit de claustrare și cristalizare lăuntrică: „If I could hold you, no one else could ever hurt you / If I could love you, no one else could ever leave you / I’d build a glass dome around your precious body and soul / I’ll keep you wrapped in love”. Iar dacă singurul seism are loc în Coming of Agency, unde Sofia Zadar implodează mecanismele partiarhatului pentru a-și proteja acel found family („I will not be impregnated with your seeds of conformity / I will not pray to the holy rails of progress / I will not bow down to you daddy boy / I’ll always let you down”), replicile sale se resimt și în Outro (The Organism). Acest EP de nici 15 minute ia naștere, așadar, sub forma unei structuri biologice în care microorganismele nu rămân neînsemnate, ci chiar dimpotrivă, colosale, echivalând unitatea întregului:

„There’s nothing to judge here / There’s nothing to conquer.”

Toate acestea se petrec uneori pe ritmuri liniștite sau groovy, însă tumultuoase, iar alteori ceva mai răzvrătite, amintind de electro-pop, synth, indie și chiar punk ori post-punk. La capitolul acesta artista s-ar înțelege de minune cu Christine and the Queens, Charli XCX și cu băieții de la Glass Animals. Într-un episod recent al Discuțiilor Echinox, Sofia Zadar ne-a explicat că spațiul pe care Coming of Agency și-l revendică e rupt de lume și de timp, un loc în care „totul e magic”. Și pot spune că Lyra se bucură de aceeași reușită.

Poți asculta Lyra, noul EP semnat de Sofia Zadar, aici: https://distrokid.com/hyperfollow/sofiazadar/lyra.

Album artwork © cumsecade

Fotografie copertă © Nabil El Makhloufi

Cezar Popa

Termină norvegiană și studii irlandeze. Citește Pynchon și Borges de la cap la coadă, iar Derrida pe diagonală. Scrie proză scurtă unde locul îl face pe om.

Articole similare

Despre o întreagă generație a navetiștilor în postcomunism

Despre o întreagă generație a navetiștilor în postcomunism

Mizerabilism și sentimentalism

Mizerabilism și sentimentalism

Pe ritmuri împrumutate

Pe ritmuri împrumutate

Drama poetului într-o continuă căutare a sensului

Drama poetului într-o continuă căutare a sensului