Categorie: Teorie și studii culturale

Gilles Deleuze la Vincennes

Blamată pentru metodele sale “diaviant-pedogogice” şi, nu în ultimul rând, pentru modul de examinare care, de cele mai multe ori, presupunea redactarea unui eseu/ text ce ar concentra plăcerea şi inventivitatea, puse la bătaie de studenţi (co-participanţi, mai degrabă) în…

Mor Poveştile nemuritoare?

E destul de riscant să pui o astfel de întrebare. Ţi se poate sugera că ai ratat revoluțiile mentale din ultimele trei decenii (adică aproximativ vârsta mea; e posibil) sau că subminezi avantajele epocii digitale (nici vorbă). Ţi se poate…

Vampirul nostru cel de toate zilele

Dacă încă nu ai auzit de seriile Amurg, Casa nopţii, Jurnalele vampirilor, Academia vampirilor sau Vampirii sudului înseamnă că: a) nu eşti o fată de 12-18 ani b) nu trăieşti în preajma unei fete de 12-18 ani (sora, fiica, nepoată,…

Aldous Huxley – Porţile percepţiei. Raiul şi iadul (fragment)

  Aldous Huxley – Porţile percepţiei. Raiul şi iadul, Polirom, colecţia Eseu, 2012.   Fragment: Din câte auzisem din experienţa altora, eram convins că mescalina avea să mă poarte, pentru câteva ore cel puţin, într-o lume interioară asemănătoare celei descrise…

[1980] Alexandru Vlad – Discurs inocent asupra prozei scurte [goldmine]

Şi cel care trage cu alice şi cel care trage cu un glonte pot lovi pasărea în zbor, dar dacă primul poate face un dublet (mândria vânătorilor), al doilea ne va oferi frumuseţea unei „lovituri”. Acelaşi raport există undeva între…

Haruki Murakami şi mecanismele fantasticului

Haruki Murakami este cel mai bine vândut şi cel mai discutat scriitor al Japoniei contemporane, cărţile lui fiind traduse la ora actuală în peste 40 de limbi. Lumea lui ficţională postmodernă combină elemente de suprarealism, science fiction, fantastic şi cultură…

Takeshi Kitano şi florile sale de foc

Hana-bi (花火) este termenul japonez pentru „artificii”, care literal s-ar traduce în limba română drept „flori de foc”. Aidoma artificiilor care înfloresc pentru câteva secunde în înaltul cerului şi apoi se topesc în văzduh par a fi şi personajele lui…

Mariana Marin – poezia poeziei

Căci orice e poem a fost uitare / şi stingere-n cenuşa care l-a aprins (Mariana Marin, Atelierele) Să vrei înapoi carnea şi sângele ficţiunilor tale, /  ̶ iată prostia, / iată demenţa (Mariana Marin, Bruta) Poemul e o fiinţă democrată….

RECTO!

Recto! – despre relevanţa infra-apofantică a esteticului – – ottom [adică: un anti-motto, un text citat sub stindardul lui aşa nu!]: „ … principiul de bază al [ideii] frumosului vizionar afirmă că valoarea esteticii constă în aceea că, în inima…

[1979] Ioana Em Petrescu – Tehnica romanească… [goldmine]

Tehnica romanească între mecanica newtoniană și relativitatea generalizată   „Dacă voiam să dăm socoteală de epoca noastră (afirma Sartre în 1947), ar fi trebuit să facem ca tehnica romanească să treacă de la mecanica newtoniană la relativitatea generalizată”. Afirmaţia din…

Cel mai recent număr:

numar litere sidebar

Abonează-te la newsletter