Ana Dobre – Lumea ca text și textul ca lume
Lumea ca text și textul ca lume Tricefal[1] este prima antologie a Luminiței Zaharia, reunind proze din Fantezii cu Mișu (2015), Acronimele lui Pascal (2015, 2016), Iulius Tescovin (2021), un triptic ce relevă temele, motivele și laitmotivele, obsesiile imaginarului epic,…
Ioana Barbu – The Subaltern in Mary Shelley’s Frankenstein
The Subaltern in Mary Shelley’s Frankenstein Mary Shelley wrote Frankenstein in disagreement with the mentalities of her time, having formulated what I would argue is an (almost) postcolonial viewpoint on the treatment and exclusion of certain members of society. To…
Copilul de ieri
Formată în cadrul Școlii de la Brașov, Ștefania Mihalache este o prezență constantă în plan literar. Inițial interesată de poezie și de roman, autoarea își îndreaptă atenția și spre critică, cel mai recent volum al său, „Copilăria, reconstituiri literare după…
Critica literară și deficitul teoretic în România postbelică. Scurtă radiografie a dialogurilor conceptuale
Criza conceptuală. Un argument pentru teorie în perioada comunistă În articolul său, „Critica de export. O pledoarie” (care anticipează, în mod evident studiul pe larg despre problema criticii „exportabile”1), Andrei Terian menționează că „un concept, o metodă, o teorie, o…
[1972] N. Manolescu – Cinci tipuri de critici [goldmine]
Tipologia ce urmează n-are, fireşte, decât o valoare ipotetică şi parţială. Ea porneşte de la observarea criticii (de ieri, de azi) şi este un exerciţiu de caracterologie literară, nu fără o anume notă caricaturală. Nu vizează (mă simt obligat să…