Etichetă: goldmine

[1973] Adrian Marino – Hermeneutică şi model (fragment) [goldmine]

Din punctul nostru de vedere, modelul ideii literare este cauza şi produsul unui proces hermeneutic, în acelaşi timp „instaurator” şi „descifrator”. Hermeneutica prescrie atît obiectul cît şi metoda de studiu a modelului; cu alte cuvinte, modelul unei idei va fi…

[1987] Gheorghe Crăciun – Cine eşti tu? (proză) [goldmine]

Ceea ce reuşesc să-mi reprezint cel mai bine sunt gesturile, mişcarea nervoasă a mâinii care saltă pe umăr cureaua genţii albastre. Şi asta, dar şi paşii, mersul, aşezarea pe scaun, pe scaunul acela de benui late, împletite, de pânză, şi…

[1971] V. I. Stoichiţă – Kandinsky şi războiul împotriva criticii [goldmine]

Într-o scrisoare către prietenul său Franz Marc, Kandinsky îşi împărtăşeşte primele proiecte în legătură cu ceea ce avea să devină almanahul „Călăreţul albastru”: „Iată! Un nou proiect (…) Un fel de almanah (anual) cu reproduceri, articole … şi cronici!!, adică…

[1976] Interviu cu Philippe Sollers [goldmine]

„Necesitatea absolută a invenţiei formale” Numele lui Philippe Sollers se identifică cu istoria revistei şi grupării de avangardă pariziene Tel Quel, al căror principal teoretician este. „Activitatea noastră – scrie undeva criticul – constă în a propune un nou mod…

[1977] Ioan Groşan, Ce citesc personajele [goldmine]

Iată un fapt pasionant: lecturile personajelor. Dacă acceptăm distincţia făcută de Ortega Y Gasset între personaj epic şi erou romanesc, atunci acesta din urmă, născut din „căderea”, din „actualizarea” în cotidian a primului, se găseşte deodată deposedat de toată aura…

[1972] N. Manolescu – Cinci tipuri de critici [goldmine]

Tipologia ce urmează n-are, fireşte, decât o valoare ipotetică şi parţială. Ea porneşte de la observarea criticii (de ieri, de azi) şi este un exerciţiu de caracterologie literară, nu fără o anume notă caricaturală. Nu vizează (mă simt obligat să…

[1988] Din nou despre Cenuşereasa – Al. Muşina [goldmine]

În prefaţa la ediţia a noua a celebrei sale „Structura liricii moderne”, Hugo Friedrich observa, după 1950, o „schimbare de direcţie” în evoluţia poeziei. Desigur, prins în „ideologia” şi practica poeziei moderne, Friedrich defineşte noile fenomene ca fiind o destindere,…

[1985] Interviu cu Florian Pittiş [goldmine]

– Aş dori să începem discuţia de la o legendă care circulă pe seama ta. Înainte de a reuşi la institut ai fost electrician la teatru. E adevărat? – Da. – Cum era acolo? – Păi, era fantastic, de fapt,…